From Japan with Love to Nikolay Davydenko

English is not my native language. So I really appreciate if you bear with me.

Professional sports are entertainment involved big cash. We pay our money to witness athletes’ playing. What attracts us to pro sports? Some say that it is their physical ability, playing style, or unexpected drama. Some say that it is their figure itself.

Yes, athletes’ figure is a very important factor for a pro sport to make money. Especially if they has great charisma, let alone are a top pro, the opportunity of its media coverage increases and it helps to gain new fans.

Nikolay Davydenko, born in Severodonezk, Ukraine, was being at the top 5 (6) for a long time once he raised into top 10 in June, 2005 (reached career high ranking of No. 3 in 2006, finished the year ranked in the top 5 for the fourth consecutive year in 2008 and in the top 10 for the fifth consecutive year in 2009).

As of today, he’s got 21 ATP singles titles under his belt, included 3 masters (2006 Paris, 2008 Miami, 2009 Shanghai), 1 ATP finals (2009 London; he qualified the year-end championships 5 years in a row). He reached AUS QF 4 times (2005-07, 2010), FO SF 2 times (2005, 07), US SF 2 times (2006-07).

He has a great achievement in his career. He also has a great figure, good looking; Ask Mrs. Irina Davydenko.

Nevertheless, he usually was forced to play on other courts in early rounds at Grand Slam which means that his matches were barely broadcasted (I don’t know the situation in Russia).

Okay, I admit. I, as a general tennis fan, would be lying if I say he has great charisma (well, as a huge Davydenko fan, I say he has!). Some tennis journalist (kind of) said that it was because his PR was questionnable (I doubt that he had a publicist though). He is unfriendly to media. He barely gets emotional on court. His playing style is not like Federer. I understand that unpopular players don’t get much attention from the media unless they win a Grand Slam title or a big title near to it.

He, however, has a sense of dry humor, which I really like, even though English is not his and my native language.

Look at his aggressive baseline game, his quickness and anticipation which lead to his exceptional ability to hit the ball early and clean on both forehand/backhand, and his breathtaking angle shots. Who can ignore those?

And his tremendous achievement was as mentioned above.

All the more reason, it was very disappointing that he finally got an attention from the media only after his winning ATP finals in 2009. For me, it was too late.

In a movie, a few actors can get a major role, many others are cast as a supporting role. But movie is not feasible to be made without supporting actors.

The same applies for pro sports, for both team sports and individual sports. And Nikolay Davydenko is a representative among many supporting actors. If Nadal were Marlon Brando or Al Pacino, he’d be Robert Duvall (it’s not what I meant!). If Federe were a quarterback, he’d be a left tackle. If Roddick were Shigeo Nagasima, he’d be Katsuya Nomura (*).

After he lost 1st round at Roland Garros the other day, Davydenko implied his retirement this year. At some point in last year or so, most people could figure that he would retire from his pro career in near future.

It’s sad, to be honest, but I am happy to witness his achievement. He has a great career as a tennis player, he also has a beautiful wife and daughter. We don’t know his future path yet. It’s related to tennis or not, I wish him the best.

I love Nikolay Davydenko (of course as a player), I always will.

————————————————————

Davydenko Best 10 matches

10. Federer d. Davydenko 5-7,6(5)-7,6(7)-7 [Roland Garros SF 2007]
10. Federer d. Davydenko 6-2,3-6,0-6,5-7 [Australian Open QF 2010]
He led over and over again on both matches. I confess that I was amused that the spectators on the stand froze and were very quiet at RG. As for the latter, I say it loud here, Davydenko said that he thought he would win THE 2ND SET, not the match itself!

9. Davydenko d. Murray 7-5,6-2 [Tennis Masters Cup (Shanghai) SF 2008]
Yes, Murray was tired from the previous match against Federer. Aside from the fact, Davydenko gave full play to his abilities.

8. Djokovic d. Davydenko 6(3)-7,6-0,5-7 [Tennis Masters Cup (Shanghai) RR 2008]
Ultra high speed Ping-Pong tennis. It was fun to watch even though he lost.

7. Davydenko d. Del Potro 6-3,6-4 [ATP Finals F 2009]
The first big title (except for the masters series titles, of course). Thank you very much.

6. Davydenko d. Nadal 6-4,6-2 [Miami F 2008]
Did you know he went through with only one racket?

5. Davydenko d. Nadal 0-6,7-6(8),6-4 [Doha F 2010]
Who can turn around the match from a bagel against Nadal? We all knew that Nadal was injured (knee). But Murray once said Nadal was still able to beat him on one leg, right?

4. Davydenko d. Hanescu 6-3,4-6,6-3 [Hamburg QF 2009]
Although I can’t say that I’ve watched Hanescu’s matches enough though, I believe that he played his best in this match. Davydenko had to bring his willingness to win out unlike his usual self. He eventually won the title and it became more worthy because of this match in my opinion.

3. Davydenko d. Federer 6-2,4-6,7-5 [ATP Finals SF 2009]
The first time win from Federer! I was so emotional. I cried. Literally. Really.

2. Davydenko d. Nadal 7-6(3),6-3 [Shanghai F 2009]
He completed his winning method against Nadal. Winner after winner. Breathtaking.

1. Nadal d. Davydenko 6(3)-7,7-6(8),4-6 [Roma SF 2007]
I know, it was the match he lost. But I will never forget my emotion at that time because, hello, the opponent was 2007 version of Nadal! THE Nadal! Who could imagine that one who (almost) beat Nadal on clay would be Davydenko? Especially in the 2nd set, I got goose bumps. And I will never forget the people sitting on the stand cheered him up loudly, either.

————————————————————

* Mr. Nagashima and Mr. Nomura were professional baseball players in Japan. Mr. Nomura didn’t come into the spotlight unlike Mr. Nagashima who was a star player. When he achieved the 600th home run, the attendance at the game was only 7,000. At his post match interview, he left the words; I could keep playing until now because of Nagasima and Sadaharu Oh. With gripping play at bat and fielding, their games always were packed while I played at the stadium with a conspicuous number of vacant seats. I’ve been frustrated with my invase situation. Some would be sun flower, and others would be evening primrose blooming at hideaway.


11 thoughts on “From Japan with Love to Nikolay Davydenko

  1. みるみる。 on

    タケゾウさん、、。とうとうその日がやってくるのでしょうか。
    デンコのハイスピードラリーを見ることがもうできないのはとっても寂しいです。

    ロジャーとの2007年の全米SF、ドキドキして見ていたのを思い出します。
    そして、2009年のロンドン。明けて2010も好調を維持していて、全豪でのQFも、ロジャーもしかしたら負けるかも、と思ったのは私だけではなかったはず、、、。

    カーチャとイリーナ様ももう見ることができないと思うとほんとに寂しいです。

    密かにわたしはデンコをウルトラマンと呼んでいたのでした。

    久しくブログもツイートも書かれていなかったように思いますガ、復活をお待ちしています。

    • takezoh
      takezoh on

      みるみるさん

      ご無沙汰しております。

      昨年の段階で引退の覚悟はしていたので、寂しい思いもあるのですが、仕方ないな、という気持ちのほうが強いです。
      できれば、どこか小さなクレー大会でもいいから、もう一度、優勝する姿が見たかったかな、というのもありますが、
      今まで毎年30大会ほども出続けていたら、体も相当キツイでしょう。
      そう考えると、カフェルニコフなんかは本当に強靭だったんでしょうねぇ。

      2007年全米SF、そんなにドキドキしましたか(笑)。
      デンコ応援の自分としては、とてもとても敵わないな、という思いのほうが強かったです。
      デンコのハイスピード以上の速さ(早さ)ですべてフェデラーが切り返してくるんですから。
      デンコがコート後方で膝に手をついてゼーハーしていたのが今でも思い出されます。

      今年のクレムリンカップやツアー最終戦で引退式をしてくれることを期待します。
      って、もう引退することが決定しているかのような書き方ですが(笑)。

  2. こるーた on

    お久しぶりです。
    最近のデンコはチャレンジャーレベルの実力しかなかったので引退も仕方ないですね。
    全仏後には108位以下になるのが確定していますから、全米に本戦から出場できる可能性は低い。
    ウィンブルドンも昨年同様欠場でしょうから、事実上引退でしょう。
    試合後の記者会見の記事(下のURL)を読むと引退する気満々な模様
    ttp://sport360.com/article/international/21588/davydenko-might-call-it-quits-after-french-open-defeat
    ビョークマンやリュビらに引退後の話を聞いて得た思いが、「Retirement is bliss!」なので引退に対してかなり前向きだ。
    引退式やってくれるのかなぁ……。デンコは世間的にはあまり人気無いしやらないんじゃないかと一抹の不安が……。
    先日同様に引退したロドラさんはセレモニーをやってもらって、レッドクレーの地層を象ったトロフィーを貰ってましたけど、デンコは何か貰えるのかなぁ?
    それと、記者会見で集まったのがless than a handful of journalistsとほんの少数だったらしくデンコらしいと言えばデンコらしいです。

    • takezoh
      takezoh on

      こるーたさん

      ご無沙汰しております。
      記事紹介ありがとうございます。私が見た他の記事よりデンコのコメントいっぱいで助かりました。

      他の記事でもご紹介の記事でもありましたが、芝シーズン完全スキップを断言しているので、ランキング的なことと、どの大会でもWCをもらいにくい選手えあることを考えると、このまま引退でしょうか。

      世間的には人気ないとはいえ、一応、サフィン後、ロシアのエースでしたし、クレムリン杯で何らかのことはやってくれるんじゃないかと勝手に思っているんですが。それに、最終戦チャンピオンなのでちょっとしたセレモニーとトロフィーもらえるんじゃないかとうっすら期待しているんですけど(カーチャ姫を抱いて登場するとかだったら素敵)、そのためにデンコがロンドンに行くかと言えば微妙ですかね(笑)。イリーナ様に特典つければ行くかな(笑)。

      less than a handful of journalists って、実質、1、2人しかいなかったってことですかね(涙)。まぁ、いつものことでしょうからデンコはファンほど気にしていないと思いますが。

  3. BT_BOMBER on

    タケゾウさん、お久しぶりです。

    ダビデンコ引退(か!?)ですか。
    正直なところ父親になった頃、年内辺りで引退かな、と内心思ってました。
    ランキング落ちてきてたし、何より「家族と一緒に過ごしたい」が理由で引退するスポーツ選手、多いですから。
    なので残念な一方であれから2年、ランキングを落とすまで続けたのは良く頑張ったよなあ、という想いもあります。

    印象深いのはやっぱり2009年終盤から2010年全豪までの時期ですかね。
    MS上海、最終戦、ドーハときて全豪の優勝候補に推す人、結構いましたよね。
    この間、フェデラーにも連勝してましたからひょっとしたら、と思ったものです。

    引退式はどうなんでしょう。
    確かに引退するならどこかでキチンと挨拶して欲しいですが。
    何となくこの人、そういうの無くても気にしなさそうなイメージが。。。
    (すみません勝手なイメージです)

    • takezoh
      takezoh on

      BT_BOMBERさん

      ご無沙汰しております。

      >なので残念な一方であれから2年、ランキングを落とすまで続けたのは良く頑張ったよなあ、という想いもあります。

      私も同感です。マスターズ本戦に出られないようになればその時点でほぼ終了の方向に行くんじゃないかと思っていたんですが、意外と引っ張ったな、というか。GS本戦ストレートINできるか否かが本人にとっての最終的なボーダーラインということでしょう。

      2009年は今から思えば最後の爆発という気がしないでもありません。正直、2009年シーズンがスタートしたときには、2007、2008年が最高潮で、ゆっくりとピークアウトするだとうという気持ちのほうがどちらかというと強かったので。なので、全米シーズンが終了してからの怒涛の快進撃はちょっとびっくりしました。嬉しい驚きでしたけれども。大舞台でフェデラーに勝つってすごい効果だな(笑)。

      最終戦のチャンピオンなので、何かしらセレモニーをしてくれることを期待しているんですけれども、どうでしょうか。おっしゃる通り、本人はさほど気にしないと私も思います。私のほうが気にします(笑)。

  4. What are you indicating, man? I know everyones got their own view, but really? Listen, your web site is awesome. I like the effort you put into it, specially with the vids and the pics. But, come on. Theres gotta be a better way to say this, a way that doesnt make it seem like everybody here is stupid!

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。

次のHTML タグと属性が使えます: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>